Egyházzene

A skótok szerencsétlen 1746-os culloddeni csatavesztését követően az angolok, olyan mérhetetlen vérengzést hajtottak végre a Felföldön, hogy egész megyék váltak lakatlanná. Nem maradtak se férfiak, se nők, se gyerekek, és nem maradt se pap, se orgonista, de még harangozó sem. Ekkor vették át a dudások az összes celebrálást. Esküvő, keresztelő, temetés… Mind-mind a dudások dolga maradt.

…pedig ez sem volt egyszerű! Dudálásért, kilt (skót szoknya) viselésért halál járt.

A dudás keresztel, esket, harcba visz, temet.
Feladatát – miként a pap –
Méltósággal teszi,
Megnyugvást ad.

Kialakult az egyházzene egy különleges szelete, a skót egyházzene, amely a skót dudára épült. Tény, hogy a B-től, B-ig tartó egyetlen oktáv (plusz egy alsó Ász) nem sok mindenre adott lehetőséget a Dudásoknak – de Ők mégis csodát tettek. Máig is fennmaradt műveik között az AMAZING GRACE bejárta a világot.

Mint ahogy a semmiből kivirágzó szépség, a bogáncs virága lett Skócia címervirága, úgy lett a kivégzéssel fenyegetett dudások muzsikája a semmiből virágzó gyönyörűség.

Furcsa véletlen, hogy az egyház orgonája és az őt, itt helyettesítő skót duda rokon hangszerek. Egy tömlőn keresztül befújt levegő, különböző hosszúságú sípokat szólaltat meg. Mi ez? –DUDA és ORGONA.

A skót duda hangereje is hasonlatos a templomi orgonához, azzal „partiban van”.

Ahogy én megtanultam skót dudán játszani, úgy eleve a hangos rock zene vonzott, ráadásul első pillanatban, Edinburghban belebotlottam áldott emlékű Jack Duff jazz tanáromra – és innentől kezdve nem volt kérdéses, hogy én a skót duda világzene szárnyát képviselem. Szép és nemes a 48-as, 49-es, 50-es, majd (mily meglepetés) 51-es ezredek indulóit játszani, avagy a folk zene évszázadok óta belterjes, mozdulatlan ívein belül maradni. Ezek a kötelező darabok. Engem mindig izgatott, hogy miként lehet jazzt, rockot, operát, pop, calypso – vagy akármilyen, hosszútávon is élvezhető jó zenét játszani skót dudával. Ezek közül is kiemelkedett a skót egyházzene.

Az évek, évtizedek múltak.

Addig – addig piszkáltam a dudáimat, míg a „piacon” rendkívül ritka jelenség lettem: normál, európai hangolású zenészekkel is együtt tudtam/tudok játszani. (A skót duda 4-6 Herz, B flat különbséget mutat az európai B-hez képest. Ez pont idegesítő hamissághoz vezet. Szakértők a méhek zümmögéséhez, avagy inkább az emberi szív dobbanásához igazítják az eredeti B flat hangolást, tehát ősi kelta hagyományhoz.)

Városnagyságú kerületem kulturális ügyeit intézve tapasztaltam, hogy itt közép-Európa legnagyobb orgonái leledzenek. A Bosnyák téri, Kassai-téri, Thökölyi úti, mega méretű orgonák mellett, számos más hangszer felújításában, felépítésében vehettem részt. A helyszínek meglátogatásakor könyökvédős bürokratát vártak. Én viszont beültem a hangszer mögé és a „d- moll Tokkáta és Fúga” első ütemeit lejátszva élvezkedtem az orgonákon és az általam keltett meglepetésen. Sunyi, gonosz módon igyekeztem támogatni, minden orgonafesztivált, koncertsorozatot. Bármely irányból is fújt a politika szele, én megmaradtam Bach és Beethoven, az EMBERISÉG minden kultúrájának csúcsa mellett. (Kaptam is érte.)

Így aztán egyre több orgonaművész lett ismerősöm.

Varga Petra orgonaművésznek ráadásul kötődése is van: skóciai orgonafesztiválon játszott, Édesapja Skóciában állatorvos volt.

Az ABIDE WITH ME egyházzenei darabot követően jött az AMAZING GRACE. Ez különleges élmény és történet egyben. Az AMAZING GRACE ősi skót darab, amely az újvilágba költözött. Ott nagyon megtetszett a behurcolt afro-amerikai rabszolgáknak és olyan módon vették át, annyira magukévá tették, hogy később azt hitték, hogy ez eleve valami afro mű. Az AMAZING GRACE, a fekete soul zene alapja lett. A dal később úgy híresült el, hogy Hollywood minden krimijében, minden lelőtt rendőrnek a temetésén ezt játszották. …s a fekete, soul dal elkezdett visszahatni és most már Skóciában is egyre inkább, nem a száraz, takkra ütős, hanem a lélekből jövő teljesen improvizatív előadásmód dívik. Én most végre teljesen soul módon játszhattam (szegény Varga Petra, meg nem győzött kísérni).

Ez a dal így nagyon jól szólt!

Ezután jött a Highland Cathedral fényes orgonazuhatagával és fortisszimo dudajátékkal.

A koncert végére maradtak a klasszikusok: Bach, illetve Beethoven és Charpentier.

2012-ben Csehországban voltam, mikor az összevont nagyzenekar (uszkve 1000-1500 fő)valamit bazsevált és később rájöttem, hogy Beethovent játszunk. Egyből beszálltam és szuper volt. A nézők üvöltöztek a karmester örült, nekem is jól esett, de megkérdeztem, hogy mi volt az a borzalom, amit az elején játszottak.

— Ja! Nímandova Gomulkova (ez a magyar Szabó 300. Béla cseh megfelelője) túl rövidnek találta a művet és elé írt egy bekezdést.

Uram-atyám! Vette a merészséget és Beethoven elé írt!

Mint a villám hasított belém hogy 2004-ben Németországban ugyanez történt Charpentier: Te Deum művével. (Akinek elsőre nem ugrik be a zene: az Intervízió zenéje volt régen, a kapcsolás ideje, a monoszkóp alatt szólt.) Niebelungen Halle. Vagy ezer európai muzsikus valamit cincog, és amikor tényleg Charpentier-hez érkezünk, akkor bevonul a Skótdudás és megmenti az előadást. A nézők üvöltöznek, a karmester őrül stb.

…hm. A régi Európa himnusz és az új Európa himnusz külön-külön rövidnek bizonyulnak, de együtt –anélkül, hogy kegyeletsértő, zenesértő  módon hozzá, avagy eléírnék  — összerakható.

Jelentem: Beethoven: Örömóda — Charpentier: Te Deum igen jól szólnak együtt! Vissza is tapsolták!

Itt lett volna vége a koncertnek, de ekkor több különleges kérésnek kellett eleget tenni.

A hallgatóságunk egy része vájtfülű, ám világtalan volt.

Meg akarták érinteni a dudát, a dudás ruháját, az orgonát, magát a muzsikát…

Így lett a NÁDORTEREMBEN

    tapintható az egyházzene…

Néhány fontos kiegészítés egyházzene ügyben:

Ez a koncert inkább a hit iránt tiszteletteljes tudományos, ismeretterjesztéshez áll közelebb, mint a valláshoz.

A koncertet nagyban befolyásolja az orgona megléte.

A koncertek időpont egyeztetése miatt előfordulhat, hogy vagy Makai István, vagy Varga Petra, vagy Horváth Levente orgonaművész játszik velem.

Sajnos ennek a koncertnek is van ára.

Budapesten 100.000 Ft + 0 ÁFA (Budapesten nincs útiköltség, se szállítás.)

Vidéken 100.000 Ft + 0 ÁFA + útiköltség

Utazási költség jelenleg 80 Ft /km.